tirsdag 25. oktober 2011

Troen på noe mer

Åsmund studerer flittig under bønnemøte
med FOCUS-STAFF

En av grunnene til at jeg valgte å dra til Kenya i år var å finne ut mer av hvordan man praktiserer kristendom i en helt annen del av verden. Allerede har jeg begynt å lære. Noe jeg er imponert over er måten man samles her for bønn og lovsang. Hver onsdag har hele staben i FOCUS satt av en dag for å lovsynge og be, og hver fjerde onsdag faster alle som har muligheten til det. I år arrangerer FOCUS Kenya en stor konferanse som heter Comission noen dager rundt nyttår, og denne konferansen er et stort bønneemne på disse møtene.

Som min kontaktperson Namtela(en meget klok mann for øvrig) fortalte oss ønsker de med konferansen å tenne en brann i deltakernes hjerter som skal spre seg som ild i tørt gress. Med andre ord ønsker FOCUS å gjøre en forskjell i Kenya og øst Afrika ved å tenne studenter for Jesus, disse står igjen i en unik strategisk posisjon når det gjelder å forandre hele samfunn. For at konferansen skal få denne effekten gjør FOCUS-staben det naturlige hvis man vil ha Gud med på laget, de ber masse! –Og stoler på at Gud skal være med.. (I tillegg til å jobbe hardt da selvfølgelig)

Det med å stole på at Gud er med er forresten en annen ting jeg har mye å lære av. For å illustrere dette kan jeg nevne at vi for å arrangere Comission trenger å samle inn et beløp som tilsvarer 50 kenyanske årslønner (i Norge ville det betydd ca 15-20 millioner kroner). Den kenyanske økonomien er hardt presset, og dette kan virke som svimlende høye tall og målet er enda laangt borte, men på tross av dette har folk her virkelig tro på at Comission skal lykkes, og de gir jernet!  

Ali (t.v.) og vår gode venn Charlie P.(P for positiv)
Et annet eksempel på det å stole på Gud møtte jeg her om dagen i Mathare. Vi ble vist rundt i slummen og var så heldige å få besøke Ali i hans lille leilighet. Ali jobber på fulltid som frivillig i en ungdomsorganisasjon (Lepta) som arbeider med å hjelpe talentfulle unge i Mathare til å få en mulighet til å satse på det de elsker(sang, dans, musikk eller andre ting man kan være talentfull i). Siden han ikke får noe lønn lurte vi på hvordan han fikk råd til mat og husleie.. ..og det samme virket det som han også lurte på.. Han sa selv at han stolte på at Gud var med med, og til nå hadde han vært istand til å betale alle regninger. - Var det noen som sa;" Legg din vei i Herrens hånd, stol på ham så griper han inn?"



"In God we trust" og
"It's not my will, i'ts God's will"..

= Farlig sjåførmentalitet
 
Snegle
Et ideal for mange kristne i Kenya er å ta Gud med i alle deler av livet. En dag spaserte vi i Nairobi med en kenyansk venn. Da kom praten inn på temaet kjærlighet.. ”Jeg skal gifte meg i 2013”,sa kameraten vår, ”Oj!” sa vi.. ”Med hvem?” Svaret lød som så”-med hvem? Nei det vet jeg ikke.. Jeg stoler bare på Gud…” Noen ganger kan det med andre ord kanskje ta litt av, men for all del.. ..kanskje det  funker!  


Til slutt: I dag spurte jeg en ung mann som har vokst opp i Mathare(og fremdeles bor der) om hvordan det hadde vært å vokse opp i en slum. ”For å være ærlig har det ikke vært lett” svarte han ”men for meg som kristen vet jeg at Gud uansett er med og at det finnes en vei til noe bedre.”
Med andre ord tok jeg ikke feil når jeg trodde jeg kunne lære noe om tro av kenyanerne, for den er det mye av her..



Focus sitt hovedkontor. Ikke rart folk her har troa, så vakkert som det er her!

3 kommentarer:

  1. Amen! Jeg skal forresten gifte meg i 2014.

    SvarSlett
  2. Takk til deg Even! Oppmuntring fra sin hjemplass er ekstra bra veit du...

    Haha.. Hva er det jeg hører Benedicte? Hva skjer med dealen vår da? Går du forresten i tro slik som Kenyanerne eller er det snakk om (mer) håndfaste planer?

    Helsing ifrå sør

    SvarSlett