tirsdag 18. oktober 2011

Sånn går no dagan!

Det er en fredelig dag i Kasharani, en liten bydel i utkanten av Nairobi. Det verste bilrushet er forbi, og selgerne på markedet er i ferd med å plukke ned bananene de ikke har fått solgt i løpet av dagen. Ikke langt unna markedet ligger Focus Centre badet i sol og idyllen er til å ta og føle på.

Njenga og Åsmund på vei til retterstedet
Plutselig bryter et skjærende skrik idyllen. ”Bloood!” roper en glisende Åsmund mens han vifter med en kjøkkenkniv. En av Åsmunds største drømmer er nå blitt oppfylt, nemlig å drepe ett eller annet. Ola er heller ikke helt ufornøyd når han bryter ut; ”jeg har én god, og én dårlig nyhet til deg i dag hanefar. Den gode er at vi skal ha en durabelig god suppe i kveld. Den dårlige nyheten er at DU skal ligge i den suppa! Muhaha!”
Åsmund får sin drøm oppfylt



















Åsmund og Hanefar

Njenga, eller bare Khan som vi kaller han, har hjulpet oss å arrangere om ikke et blodbad, så i alle fall et lite blodfuglebad. Han har tidligere på dagen vært med oss på markedet og hjulpet oss å prute ned en hane fra 53 kr til 47 kr. Nå er det tid for middag! Den blir digg.. Fersk en eller annen plante, ingefær, squash, hvit og rød løk gjør susen i en suppe! Middagen toppes så med ugali(som er en grøtlignende maisgreie man spiser med hendene(johoo, endelig!(jeg måtte bruke kniv og gaffel igjennom en hel oppvekst))).

Slik går dagene her i sør. Vi prøver å gjøre noe nytt hver dag, og jeg har i alle fall klart det de siste dagene. På lørdag var det haneslakting, på søndag spiste jeg Matumbo(eller kuinvoller(fascinerende å se tarmtotter på nært hold)), på mandag var jeg syk(hmm, aner ikke hvorfor), og i dag (tirsdag) har jeg for første gang undervist en sjetteklasse i temaet apostrof.


Jeg har det godt! Folk her er greie og snille(fikk servert te av en på huset her da jeg var syk, i tillegg til mange gode kjerringråd om hvordan å bli frisk(ett av dem var tedrikking)). Jeg takker for at jeg får være i Kenya!
Gud velsigne alle der hjemme og rundt omkring i verden...

Jeg kommer mer seriøst tilbake!
Mmm, maten smaker, selv om menn har laget den.
Kyllinggryte med ugali(maisgrøt)
Svær bille! Fasinerende



2 kommentarer:

  1. Heeeeeeeeei, appropo så er hanefar her i huset( på gården) også død, dog ikke så drept som deres. Din mor lurer foresten på om du har en opperativ mobil? Ha en Veldig bra uke!

    SvarSlett
  2. Heisann! Det var trist å høre.. Jeg har prøvd å sende henne nummeret, men skal prøve igjen:D HA en god uke du også!

    Hils folka...

    SvarSlett