fredag 7. oktober 2011

Ola framme i den VARME sola!

Traumatisk blir det når man behandler
passasjerene på denne måten!
(se grønn tekst)
Etter at en lang traumatisk flyreise er vi endelig framme!

I skrivende stund sitter jeg ute i Kenyas svale luft under en greie som ligner på hybrid av et lysthus og en stråhytte. Digg! Disse nesten to dagene har vært utrolig innholdsrike, og i går kveld var jeg nesten sikker på at jeg hadde vært her flere dager allerede, helt til jeg kom på at jeg aldri hadde prøvd senga jeg skulle sove i.

Åsmund og Elisabeth slapper av i stråhyttehybrid
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. Bare det å sitte på i en bil her har vel gitt meg nok inntrykk for et helt blogginnlegg. Tuting fra alle kanter, støv fra bilen foran, aggressive forbikjøringer og en bil som skrapte nedi på hver eneste fartshump (pga noen tunge nordmenn). Jeg følte meg hjemme da det kom motgående biler på venstre veiskulder(i Kenya praktiseres venstrekjøring) i full fart på hovedveien, men samtidig uvant i og med at man fikk møtende trafikk på begge sider. ”Hehe.. That’s Kenya!” kommenterer Josef, vår kontaktperson her når sånt                 skjer.

Her får vi omvisning av Julia t.v. og
Hannah som jobber i Focus staben. Hyggelige folk!
Josef og de andre som jobber i skolelaget(fra nå av kalt Focus)i Kenya er forresten likandes folk. Jeg har hatt gleden av å snakke med en del mennesker allerede, og alle er humørfylte, flinke og hyggelige folk. Folk er hjelpsomme, vi får god mat og blir godt tatt imot. Alle som arbeider her virker som om de har visjoner og tro på arbeidet som gjøres. Jeg har allerede fått et inntrykk av at vi norske har mye å lære av dem som er her.

Vi bor i utkanten av Nairobi hvor Focus eier en tomt med et kontor, leiligheter for de ansatte, et kjøkkenbygg, og et lite hostell der vi bor. Da jeg kom hit blei jeg virkelig overasket over hvor fint det er her. Det er grønt og frodig, med blomster i trærne og folk jobber med å holde uteområdene fine. Jeg og Åsmund(også kalt Kigen her i Kenya) deler rom og bad. Standarden er bra, selv om vi enda ikke har fått varmtvannet i dusjen til å funke(jeg bader jo frivillig i isen hjemme i Norge, så jeg har ikke rett til å klage), eller at senga akkurat er litt for kort for en forholdsvis lang nordmann(heller ingen grunn til å klage over det, beina mine trenger lufting!).



Undervisning om Kenya. Rogers er lærer og må slite med useriøse Norske
elever
Av morsomme ting som har skjedd det siste døgnet kan jeg nevne at en virvelvind tok gjerdet på nabotomta og raste ned taket på et hus over sletta(slapp av, vi har solide hus her) og at en av de ansatte hadde ”boom, boom, boom ” som ringetone på telefonen(la oss håpe at han er fasinert over melodien og ikke over teksten), noe som førte til at jeg og Ragnild(også kalt Makena) satt og ristet og hadde store problemer med å ikke bryte ut i latterkrampe mens denne mannen hadde undervisning for oss(det var faktisk på grensen til en fæl opplevelse)..

Jepp, som dere kanskje skjønner har vi det bra i Kenya. Vi preikas! Slit med helsa!

Ps: om noen føler trangen er det bare å kommentere bloggen.. Hyggelig det veitu!
Her får vi swahilikurs samtidig som vi besøker leiligheten til Julia.
Chopa econi maji! (Flaske inneholder vann)
Mye er annerledes. Til og med eggene. Ragnhild er fasinert!
Vakre Afrika og Focus Centre. Her er kjøkkenet
Hvem eier denne kua mon tro?
Hmm.. Gata neste?


10 kommentarer:

  1. Salama tompoko!

    Kenya høres digg ut! Og vi kjenner igjen mange førsteinntrykk fra Madagaskar. Vi ser fram til nye oppdateringer fra Kenya, men internettet her lever litt for mye etter "African time"-prinsippet, så det spørs hvor ofte vi gidder å henge på dataen. Forresten så bor vi for øyeblikket i samme hus som en sopp-bonde fra Kina, så vi lider ingen nød (på soppfronten).

    Vi gleder oss til å treffe dere i Kenya om noen måneder!

    Veloma!

    Team'ene på Madagaskar ;)

    BTW: hadde du plass til noe annet enn sjokolade, for å ikke snakke om brunost(!) i kofferten?

    SvarSlett
  2. Haha! Digg med sopp da! Jeg gleder meg til å treffe dere også:D

    Jeg har med noen skjorter og sokker, i tillegg til sjokkis og brunost. Men vi trenger ikke så mye klær da, det er jo Afrika.. Dessuten har brunosten fått bein å gå på, kjøkkenpersonatet likte det så godt at de spiste en halv kilo i løpet av en lunsj!

    Rock on!

    Ps: dere må gjerne ta med oppskrift på kinesisk soppsuppe(er det det som kalles sopp-chui) eller noe når vi treffes. Hadde vært kult!

    Lev vel på den grønne/røde øya! Hilsen Muraya

    SvarSlett
  3. hei og hå
    Fint at det går bra med dere.
    Heiagjengen her hos bestefar og bestemor er stadig inne og ser etter nyheter.Hilsen mor

    SvarSlett
  4. Hei og hå!
    Ja her går det stadig fint:D Idag har vi prøvd å lære oss swahili.. Hehe.. Det er ikke lett. Og ikveld skal vi snart besøke en i staben her og spise middag.

    Artig at dere følger med bestemor og bestefar! Jeg skal prøve å holde dere oppdatert..

    Lev vel, og kos dere i nord!

    SvarSlett
  5. Hei Ola!
    Jeg sliter med å få lagt inn kommentar....det er vanskelig for oss over 40. Men noe nytt må vi vel lære oss hvis vi skal følge med...
    Moro å se at du har kommet fram. Vi er med på reisa via bloggen, stadig vekk. Astrid

    SvarSlett
  6. Huraaaaaaaaa! Jeg klarte det! Etter 50 forsøk. Ikke lettkjøpt den forrige kommentaren , altså. Yess!

    SvarSlett
  7. Godt å se at du har kommet deg trygt fram, Ola! Du er jo den fødte blogger, så jeg gleder meg til å følge med her framover. Jeg tar på meg oppgaven å reklamere for bloggen din, jeg (siden verken du eller familien din er særlige ivrige på face - det kan du jo forresten angre på nå).

    Pass deg for løver og lev livet!

    SvarSlett
  8. Hei A+A! Gratulerer så mye med den store bragden! Dere er flinke.. Hyggelig at dere er der ute i cyberspace et sted, -og følger med. Ta vare på dere selv:D

    Hilsen Ola!

    SvarSlett
  9. Og hei til deg og Benedicte!
    Takk for skryt.. og jeg får vel og takke for reklamen, man må vel bare innrømme at Face kanskje kan funke(litt) til sånt;-)

    Jeg skal passe på meg. Sørg for at du ikke blir spist av kjøttmeis(er det farligste norske dyret jeg kan komme på) og lev livet!

    Hilsen Ola

    SvarSlett
  10. Fantastisk Ola! Jeg er allerede stort fan av bloggen din :D
    Kos deg videre og nyt Kenya! Gud velsigne deg!

    Rock on ;)

    SvarSlett