tirsdag 4. oktober 2011

Brunost no igjæn?

Nå er alt pakket og klart for Kenya.. Og pakking til Kenya, det er ganske lett skal jeg si deg!
Jeg har nemlig hørt at alt man trenger brunost. Og Freia melkesjokolade. Det er en almenn oppfatning blant nordmenn at med disse produktene i bagasjen er man sikret et godt opphold hvorenn i verden man skulle være.

Jeg selv vet ikke helt hva jeg mener om dette. Er denne oppfatningen basert på en livsløgn som generasjon etter generasjon har gått med på? Eller har man håndfast forskning som underbygger påstanden om de to produktene faktisk er med på å gi reisende et godt liv? Jeg har tenkt å sjekke ut saken.

Først kan vi jo starte med Freia melkesjokolade. Og nesten før jeg starter kan jeg konkludere med at selvfølgelig, Freia melkesjokolade øker livskvaliteten uansett om man reiser eller ikke, det er ingen over og ingen ved siden. Rett og slett.

Det man må stille spørsmål ved er brunosten. Er den virkelig så fantastisk? La oss ta en titt på denne mysebaserte ostens historie. Den første brunosten ble laget i 1863 på ei lita seter i Gudbrandsdalen. Anne Hov kom plutselig på at hun skulle blande fløte og rømme i mysen, og vips! Hun hadde laget verdens første brunost! Forøvrig fikk Anne Hov Kongens fortjensestemedalje i sølv når hun var 87 år gammel.

Senere har brunostens historie gått sin vante gang og ble en sikker vinner i Norsk kosthold, men så i 1972 hendte det noe dramatisk med den folkeelskede brune klumpen. Knutsen og Ludvigsen gav nemlig ut en plate ved navn "Brunost no igjæn?" Ordlyden var negativ, og på platecoveret var det avbildet en gammel brunost som slettes ikke så god ut. Aldri før hadde noen brukt brunosten i negativ sammenheng! Knutsen og Ludvigsen var blitt lei av brunost. "Går det virkelig an?" var det mange som ropte ut i raseri, og det ble nesten opprør mange steder i landet. Spørsmålet disse rasende menneskene stilte seg er like rellevant idag som for 40 år siden. Går det virkelig an å bli lei av brunost? Det har jeg tenkt å finne ut av! Derfor har jeg tatt med masse brunost til Kenya som jeg har tenkt å spise utover høsten. Hadde det ikke vært ironisk å bli lei av den akkurat der? I Afrika der den er mangelvare og greier...

Her er alt man trenger for en Kenya-tur! Sjokoladen får bli backup hvis det viser seg at brunosten er fæl.
Ps: Min familie er i bakgrunnen, minus søster som ikke er der. Sånn ser de ut:D 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar