tirsdag 7. februar 2012

Slå den du!

Vi er i begynnelsen av februar, det vil si at det er tørkeperiode i størsteparten av Kenya. Jeg tusler rund i en park. - Det er en solskinsdag. En  problemfri time, i gode venners lag. ...idyllen brytes. Det starter å regne! Men fra hvor? Det har jo ikke regna her på en måned eller noe. Jeg ser rundt meg, og det ser ut til å være lokalt regn. Svært lokalt. I parken er det aper.. og de gjør visst sitt fornødne der det skulle passe dem. Jaja.. Så har jeg opplevd det også. Å bli tissa på av en ape. Jeg har blitt tissa på av kattunger før, og når jeg tenker meg om sikkert av ett koppelam, men en ape.. Slå den du!

Dette er regnmaskina
Jeg var i paken sammen med Nigel. -En venn av meg.. Og hans venner... Nigel er inderen... 
Her er Elkana i full gang med å mime.. Han mimer en fisk. Det  tok
noen minutter å skjønne det... 
I Naku  u går dagene sin vante gang nå.. Folka jeg jobber med er fremdeles veldig hyggelige og vi har det gøy. Jeg har siden sist vært med på et par ledertreninger for styrene i CU'ene, det har vært interessant. Jeg har holdt foredrag om lagarbeid og konflikthåndtering.. ..også gøy. I forbindelse med dette arrangerte vi en mimelek, hvor ett lag skulle mime ord det andre laget hadde kommet opp med. Hehe.. Det var morro. Midt i leken startet alle å  diskutere med dommeren(meg) selv om tida gikk... Når man gjetta passet de på å ikke snakke i munnen på hverandre og hvis noen sa riktig ord brukte man ca 20 sekunder på å juble for så å trekke en ny lapp. Når jeg tenker tilbake på Tenningen og våre yberraske mimeleker ser man lett kulturforskjellene i praksis. Jeg kunne ikke annet enn å le av den gode gjengen med Afrikanere som ikke har en anelse om hvordan de skal forholde seg til tidspress...


Dette er en graf jeg brukte for konflikthåndtering... ..etter inspirasjon fra undervisningen på Hald.
Folk var imponerte.. De hadde nok ikke sett noe slikt på ei tavle før.. Sånn passe useriøst
Noen venner fra Mathare.. Moses og Simon, alltid morsomme
gutter
Jeg har og vært en tur i Nairobi. Der traff jeg Eivind som bor i Uganda, men som var på reise med sin søster Kristina som før har vært i Kenya gjennom Hald. Det var gøy å møte nordmenn, samtidig som jeg fikk møtt venner fra Mathare og rundt omkring. Takk til dere!
Eivind.. Han lar de små barna komme til seg.
(sorry Kristina at jeg ikke har bilde av deg.. de ble visst alle
uklare..)

I går hadde team kenya 4 måneders jubileum. Vi har nå vært her i 4 måneder.. Jeg lengter etter snø, men er blitt glad i dette landet! Akkurat nå har vi besøk av noen folk som koker en kjempemiddag på rommet mitt. Ikke vet jeg jeg hvorfor, men jeg tror det blir ett kjempebæsj(bæsj=fest på swahili) her...

Dett var dett for denne gang. Kommenter bloggen hvis du vil! (hvis du ikke vil kan du allikevel kommentere og forklare hvorfor du ikke vil kommenter... ..så kanskje vi finner en løsning)

11 kommentarer:

  1. Jeg vil gjerne kommentere. Du er med i mine bønner, og jeg ber Gud sende ekstra mange Afrika-engler som kan passe på deg. Afrika-engler er nemlig vant til Afrika-klima. Norske engler liker bedre puddersnø. Snakker av erfaring.

    SvarSlett
  2. Underholdende blogg Ola:) Vi lurer litt på hvor lenge du skal være i Kenya? Har nemlig booket utivda påskeferie dit, men det veit du kansji :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann! takk for det..
      Ja jeg hørte rykter om at dere skulle komme en gjeng. Hadde vært artig å treffes! Jeg hører at dere skal til Nakuru? Jeg er iallefall i nakuru til slutten av mars/begynnelsen av April, jeg veit ikke akkurat når. Om jeg ikke er i Nakuru er jeg i Nairobi på den tiden dere kommer.

      Kos deg i vinter'n så ses vi kanskje snart!
      (mitt kenyanske nummer er +2540728816041

      Slett
  3. Du er morsom, bror, du glemte å nevne at du har blitt bæsjet på av en kylling, men det blir vel ikke det samme!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er morsom du og! Jeg glemte visst det ja. Men hvis jeg skulle nevnt alt jeg har blitt bæsjet på av opp gjennom livet tror jeg ikke hele verden ville romme alle de bøker som da måtte skrives.

      Ha det godt broder!!Vi snakkes

      Slett
  4. Hei Ola gutt - flott å lese bloggen din. Du skriver godt og tydelig at du har det bra! Jeg har prøvd å kommenterer tidligere også prøver igjen veit du. Ha det fint!!

    SvarSlett
  5. ....det gikk jo fint, og hvis du lurte på hvem som skrev så er det tante T som har hatt en fantastisk skitur i dag!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... Så bra tante T! Denna teknologien er utroli.. nå kan hele slekta følge med! Takk for at du minner meg på snø... Det var omtenksomt;-)

      Vi snakkes snart! Ha det godt i nord og hils folket på Haugtun!

      Slett
  6. Ola ....fantastisk blogg! Håper du koser deg der nede....jeg forventer at det kommer ett dikt fra alt det du opplever der nede :) "som far som sønn". Her hjemme er det snø, kaldt og godt skiføre-- vi snakkes plutselig

    Anders Aa

    SvarSlett
    Svar
    1. ..jeg mente flere dikt ;)

      Slett
    2. Heisann Anders! Hyggelig at du liker bloggen... Hmm.. Jeg får sette hjernen i ett eller annet, og prøve å komme opp med noe for Aamodt slektas skyld.

      Her er det, varmt, litt kaldt om natta, mye støv og elendig skiføre(går jeg ut ifra da, jeg har ikke prøvd).

      Ha det godt og hils huset(og folka der)

      Slett