mandag 9. januar 2012

Høytid i fremmed land

Heisann sveisann! 

Nå er Jul og Nyttår unnagjort og min isolasjon fra verdensveven er omsider over. (både trist og kjekt)
Så da har jeg jo litt å ta igjen.. 

Juleribbe, med surkål, stappe,
smørsaus og bacon... Ikke feil...
Jeg har vært i Mombasa(solnedgangsbildet ble tatt på vei dit)! Det er en kystby grunnlagt av araberne for ca 1200 år siden, med en lang (spennede) historie. Der fikk vi låne et hus og en tilhørende tjener av noen folk vi kjenner(litt). Tjeneren vår het Samuel og var en hyggelig fyr. Fordi han var hyggelig ville han gjerne hjelpe oss med det mest essensielle i julehøytiden. Nemlig juleribba. På tross av muslimtettheten i nabolaget gikk det i boks(etter diverse bestillinger hos ulike slakterier og en motorsykkeltur langt bort i gokk), og jula var redda. Vi ba inn Samuel på julemiddagen og han fikk smake svin for første gang(fordi han aldri hadde fått tilbud).
I Mombasa var vi også på stranda. Det var varmt. 
Etterpå ble vi solbrent. 
Sol er rett og slett litt oppskrytt...                                         ...synes nå jeg da.... 
..hvorfor drar man til syden for å ligge på en strand?  
Vi nordmenn er rare.. I Afrika leiter man etter skygge. ...jeg tror jeg har blitt litt Afrikansk..
                    ....apropos skygge. Det å lese en bok under en palme er vel ikke å forakte. (tror jeg da, jeg har ikke prøvd...)

Men vindsurfing er gøy!

Åsmund i fart!
Jeg fikk kurs av Åsmund fra Øytun og Tanzania... Stilig!

Kenya er fremdeles litt rart:


Meningsløst
 Her er gjengen på ferie...







Lasse har fått en venn



Juletregang må til selv om grana mangler, dette er da altså en palmestamme. Takk for gaven mamma(og resten)!

Tidenes svetteste jul!


Den berømte storskjermen! Forøvrig er stativet bygd i norsk sppeiderstil
Etter Mombasa var det tid for Commission!
En misjonskonferanse arrangert av FOCUS kenya.
Det viste seg å bli bra, men dog slitsomt.
Jeg og Åsmund (fra kenya, eller Søgne) fikk ansvar for å ordne med projektorer, noe som i seg selv burde være ganske lett. Men Kenya er Kenya. Vi hadde blant annet 9 projektorer og 1 lerett. Og av de 9 projektorene funka vel egentlig bare 2 av dem bra..

Ellers var commission velykket, det at man klarte å arrangere 110 seminarer med 90 ulike foredragsholdere må jo være ett under i seg selv i afrikansk setting. Talene var bra(og mange) 3 hver dag + 2 valgfrie seminarer og morgenbønn for de aller ivrigste(ikke for denne karen)

Og noe av det beste var vel at jeg fikk lov til å bli kjent med min teamkamerat de neste månedene her i Kenya. Han heter Hillary(ja, jeg veit det er rart) eller Keter. Vi skal bo på samme rom i et stundentkollektiv. Keter er STEM(Short Term Experience in Ministry) stab i FOCUS frivillig i ett år og kommer fra den stammen som alltid vinner marathon. Han er høy, smiler mye, liker mat og er glad i å gå på tur. Noen bedre teamkamerat kan jeg vel ikke tenke meg. Så det blir gøy!

Her kommer en video fra Commission.. Vi presenterte oss selv. Jeg har sjelden hørt noen le så mye..

For dere som ikke kan swahili:
Vi sier blant annet først: Jeg har drept broren min(istedenfor jeg er frelst), og jeg har giftet meg med en kylling(istedenfor jeg er frelst, når man prøver å rette opp feilen).
Eivind sier: I herren er det: Ingen matatu(ingen minibuss) og ingen pupper... HAn asvlutter med hviting velsigne deg..

Ellers har vi hatt infield med Hald. Det vil si at alle nordmenn i Afrika fra HAld har møttes i Nairobi for å reflektere over (eller ikke) oppholdet så langt og for å få litt undervisning. I den forbindelsen var vi på Safari. Gøy!

Den andre gruppa kjørte mongotralle, jeg selv satt i en skikkelig buss.

Det mest facinerende jeg så i løpet av Safarien var hodet til Harald, læreren på Act Now. 

Løven var iallefall kjedelig.... Kan du se den?

Vi snakkes!
Godt nytt år!

6 kommentarer:

  1. Hei og hopp!

    Godt nytt år :D Det er så gøy å høre om livet ditt i Kenya! Stå på!
    Norge er ikke det samme uten deg ;)

    Have fun go mad! Du er herlig
    Klem fra Maria

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maria!!

      Takk for det.. Kenya hadde garantert vært noe annet med deg ombord også!
      Stå på du og!

      Klem tilbake!!

      Slett
  2. Jeg kan ikke forsta at du synes lovene var kjedelige.. Lykke til videre med alt du skal i Nakuru! Det blir nok bra!
    (forresten.. det var palmeolje i kjeksen.. men det finnes en type uten, jeg lover.. men altsa..beklager at jeg driver med vranglaere)

    SvarSlett
    Svar
    1. Løvene var spennende! Helt enig, men man må da kunne bruke ironi innimellom? TAkk for lykken.. Lykke til til deg og...

      Hva i Kenya inneholder ikke palmeolje? Send en mail når du finner den uten!

      Gud velsigne.. Hilsen Ola..

      Slett
  3. Julemiddagen så jo kjempe god ut, og mange opplevelser står i kø for deg. Takk for bloggen, alle er vi enige om at det ikke er noe stress å følge med- det er en glede!

    SvarSlett
  4. Det er bra.. Vi snægast!!!

    SvarSlett