onsdag 2. november 2011

Dyrene i Afrika

Noe som bare må fascinere når man er i Kenya er dyrelivet. Hver dag er det noen fugler som vekker oss med en forferdelig lyd, hver natt holder en katt oss våken ved å late som om den dør utafor vinduet vårt, og mister man mat på gulvet gjør det ikke noe, for da kommer Gekkoen Kåre(han bor på gutterommet) og spiser det opp.

Slangene her kan drepe oss, og til å med gresshoppene tror jeg muligens er farlige(uten å ha noen videre vitenskapelige bevis for det). Ellers virker det ganske fett å være dyr i Kenya, man kan oppføre seg som mennesker og gå fritt rundt i trafikken. Man slipper å bli slakta på et slakteri, man blir isteden slakta overalt. Og man har sannsynligvis en mye mer variert diett(plastikkposer, maisskrotter, tungmetallholdige ting og noen grønne blader her og der) enn foreksempel en norsk fjellgeit(som spiser: grass, mose, litt lav og hvis den er heldig får en bit av en forbipasserende tysk bobilturists ullgenser).

Derfor vil jeg nå publisere noen bilder av de interessante Kenyanske dyrene, jeg synes de fortjener såpass. Vi må huske på at dyrene tross alt er våre beste venner, hvis man ser bort ifra bestevennene våre da.

Kos deg!
Dette er "Struls"
Han er forresten den andre strutsen som
har bitt meg, alt for ett nærbilde!
(Den første var på ferie i Trøndelag som liten gutt
da en struts prøvde å spise jakkeknappen min(jeg tror jeg er
 en av få som har fått blodpupp av en struts)

"Kom igjen karer! Vi tar'n, -han truer habitatet vårt!!"
Foto: Elisabeth Nilsen

Det er slækt å være dyr i Afrika(selv om man blir litt radioaktiv av dietten)
Slækt#2
Disse bikkjene eies av noen Masaii-naboer i focus sitt nabolag,
de pleier å velte søppelkassa bak kjøkkenet, nam! 

Dette er en slange eller en slangis(på slang).
Den kan visstnok drepe oss, men her drepte vi den..

Padde. Dem er det mange av her, og vi har en spesiell frosk utafor vinduet som vi bare kaller boblefrosk.
Den får oss til å lengte etter boblebad med sin karakteristiske lyd..

Fetter'n til Knut, han her må være uteligger stakkars(soverommet er opptatt)...

Hyene... Hva gjør den her?


Ekorn. -Min favoritt i nasjonalparken...

Er du stolt mamma? Jeg har blitt blodgiver...
 


Dette ser kanskje idyllisk ut, men den fuglen der oppe lider av akutt blymangel..
(Det er en av de skrikende(og da mente jeg ikke sånn pen skriking)
 fuglene utafor soverommet("hvorfor la jeg igjen hagla mi hjemme?" tenker jeg i mine
svake stunder(eller når jeg er sulten, den fuglen smaker sikkert godt også) ))

Gris(under en bro)
Apropos bro. Dette er et bilde av handa mi, mens jeg går på en bro. Men det skulle egentlig vært et
bilde av en gjeng med menn som brygget alkohol ved elva i Mathare. Det viste seg at det ikke var lurt å ta bilde av akkurat det. I forvirringen som oppstod når de begynte å rope og kaste stein etter meg tok jeg vist bilde av handa mi,
og ikke dem. Synd. ..for motivet: "Sinte menn kaster stein mot fotografen" oppstår (desverre) ikke hver dag.

Vi preikas! Hilsen Ola

5 kommentarer:

  1. Fantastisk morsomt å lese, Ola! Stå på :)

    SvarSlett
  2. Takk for det! Artig å følge med på dere og... Nepal virker som et fargerikt land! Jeg misunner dere for rishøstingen!!!

    Ha det good!

    SvarSlett
  3. Haha, Ola, eg ler! Ser ellers ut som at døkk har det bra, og det er jo bra :) Har du fått Ragnhild til å bryte godteriløfte enda?

    SvarSlett
  4. Ola! Så utrolig bra blogg, også så bra som du skriver! Konge!
    Det ser veldig gøy ut, gleder meg til mer! (Og det gjør forresten mamma og pappa også, de satt klistra her.)
    Storkos deg, det fortjener du!

    SvarSlett
  5. Hei og takk for en morsom leseropplevelse!=) Knall måte du forteller ting på!=) Sitter her i sure kalde og forblåste Bergen og prøver å suge fatt i all kunnskap jeg kan om kenya. Vi drar nedover i juli og gleden kan vel ikke beskrives!!! Skal favorittlagre bloggen din, og tar gjerne imot tips om alt mulig!!! Kos deg masse videre!=)
    Mvh Karianne

    SvarSlett