tirsdag 15. november 2011

Pannekaker og sånt

Heisann folkens!
Kenya bringer stadig nye inntrykk.Den siste tida her har vært veldig god. 
Ting jeg kan nevne er:
 - Jeg har tilbrakt "hviledagen" min på en 6 1/2 times gudstjeneste i en høylydt pinsemenighet, i stekende varme under en teltduk(ikke akkurat balsam for sjelen).

- Jeg har tilbrakt hviledagen min i en Anglikansk kirke der gudstjenesten kun varte i to timer, og hvor taleren ikke ropte i løpet av hele prekenen.. ..deilig.. Forøvrig lærte vi folkene i menigheten sangen: "Om jeg er liten eller stor" det var stor suksess. 
Dansing i den anglikanske kirken(ungdomsgudstjenesten)
Halsen min var vond så jeg tok bilder isteden(så folk ikke tror jeg er lat)
- Jeg har spist pizza på et Muzungo(hviting)-sted med min kamerat Charlie P, mmm det var godt! 

- Jeg har laget pannekaker. Se resultatet under... 
-Hatt en slapp helg i Karen som er enda mer Muzungo-sted enn pizzarestauranten jeg nevnte. Karen(som forøvrig er oppkalt etter den kjente svenske forfatteren Karen Blixen. Her hadde hun sin kaffeplantasje som hun skrev om i sin mest kjente roman"Den Afrikanske farm") er Nairobis vestkant og vi skulle besøke mentorene til jentene. Når det viste seg at det ikke passet for dem, fikk vi heller bare låne huset deres mens de var borte. Snakk om gjestffrihet! I tillegg hadde de bestilt hushjelp til oss som laga middag på lørdagen, mens vi satt ute i sola og leste bøker... 


For en flott gjeng! Her i Sammy og
Joyce sitt hus. Foto: Ragnild Egeland
- Sist men ikke minst har jeg tilbrakt tre dager i et barnehjem som ligger i "Khawa Sukari"(Kaffe Sukker). Barnehjemmet heter "Sanctuary of Hope" og er startet opp av pastorparet Karao som også i sin tid startet Mathare Worship centre, som består av blant annet kirken og skolen vi har vært så heldige å bli kjent med. Opplegget der er knall! De 23 barna som alle kommer fra Mathare-slummen er fordelt på to flotte villaer, der de har en seng hver, de får godt mat, de får gå på skole i nærheten og sist men ikke minst er de omgitt av gode mennesker som har omsorg for dem. "Da myndighetene kom hit for å godkjenne barnehjemmet", forteller Diana(datteren til pastor Karao, som administrerer de to husene) "..sa de: "Dette er jo ikke et barnehjem, dette er en familie!"". Allikevel ble barnehjemmet godkjent og det er fantastisk å se hvilken forandring det har betydd i barnas liv. Når man hører historiene deres er det utrolig å se at de fungerer som de gjør. 

Mama Karao(pastorens kone, jeg har spurt andre om fornavnet hennes, men ingen vet det) som tok initiativet til å starte opp barnehjemmet, forteller at hun plukket ut de mest trengende av alle barna hun viste om i Mathare(hun og mannen hadde på det tidspunktet jobbet i Mathare i flere tiår, så de visste om mange). 
Ei av jentene var etterlatt på sykehuset av moren for å dø. To av jentene var ikke i stand til å gå eller snakke på grunn av omsorgssvikt, og hun nevnte at et av barna livnærte seg på søppel før hun tok det med til barnehjemmet. Det er forferdelig å tenke på at barn kan leve opp slik. Men jeg synes allikevel det er desto mer fantastisk å se de samme barna synge/rappe sanger i glede over de besøkende, sitte å pugge gangetabellen eller løpe etter en freesbe i en grønn hage som om de alle hadde vokst opp i en vanlig familie. "We are doing this by the grace of God" sier mama Karao, og jeg tviler ikke..
                                                                                                Mama Karau. Foto: Elisabeth Nilsen
Gøy med Muzungohår. Dette er noen av de fantastiske barna på barnehjem nr1
Foto: Elisabeth Nilsen

10 kommentarer:

  1. Kenya virker fantastisk! Og så godt å høre at det finnes gode historier for noen av Mathare-barna og! Kos dere masse videre, så snakkes vi over nyttår! Det blir bra :)

    Forresten.. du kunne ikke danse i kirka fordi du hadde vondt i halsen? ;)

    SvarSlett
  2. Kenya er bra. Ikke noe tvil om det!
    Vi skal kose oss mye, sørg for at dere gjør det samme på øya! Nyttår blir goodigood..

    Du tok meg visst på fersken der. Ok, så er jeg bare lat:D

    SvarSlett
  3. Bra film!

    Du Ola, er Ragnhild søstra til Sigrun?

    SvarSlett
  4. Hei Ola!
    Vi følger med fra gamlelandet. Og leser om pannekaker, dyr og barneheim. Det ser ut som om du klarer deg bra. Godt! Vi klarer oss bra også. Far Ola er veldig flink til å følge med på bloggen, og vi las om dyrene sist jeg møtte dem. Og litt til. Og vi konkluderte med at det står ikke BARE tull i bloggen din. Men nok til at den er ganske artig å følge med på.... Vi prøvde å legge inn kommentar, men fikk det ikke til. Men herved overbringer jeg gode ønsker og varme tanker fra bestemor og bestefar. Og oss.
    Jeg har skrevet opptil flere lange kommentarer til deg, men det er vanskelig å få alt til å virke. Så du har gått glipp av et par lange, og jeg har blitt i usannsynlig dårlig humør....av det.Men nå har jeg endra passord og div. så nå håper jeg at det kan ta av........ Vi høres!

    SvarSlett
  5. Å, hjælp, jeg fikk det til! Og humøret stiger!Men da kan jeg skrive mer en annen dag! For nå er det tid for å forlate kontoret og gå heim og koke seg hønsesuppe, akkurat som Ola i Afrika. Bare at vi ikke tar oss av kverkinga av hanen.........Og det er jo ikke en helt uvesentlig forskjell....

    SvarSlett
  6. Hei A+A! godt å høre at dere følger med der i gamlelandet... Og ikke minst at besteforeldrene er på nett! Stå på videre.Hehe.. teknologien er ikke alltid bare lett nei. Håper suppa blei god!
    Hils eventuelle mennesker dere treffer på deres ferd.

    SvarSlett
  7. Til Benedicte!

    Stemmer det.. Det er søstera til Ragnhild!
    Håper du har det bra.

    Vi snakkas

    SvarSlett
  8. Du har veldig morsomt hår Ola ;)
    Håper du har det kjempebra, og fortsetter med din fantastiske galskap!
    Stor klem

    SvarSlett
  9. Takk for det.. Jeg har det meget bra! Lykke til med dyrene der hjemme i norge..
    Ha en god Advent! Klem tilbake

    SvarSlett
  10. Karen Blixen var dansk da! :P Litt for sent å kommentere på bloggen, men men :)

    Mvh Kenyaner!

    SvarSlett